Oldal kiválasztása

Az első lépés a siker irányába – Vízió

Szerző: | 2017. nov 21 | Stratégia

Van egy jó ötleted, de nem tudod miként lehetne abból sikert kovácsolni? A vízióalkotás egy olyan tevékenység, amely nagyon sokat tud ebben segíteni!

vizio.jpg

Mostanra már tudod, hogy milyen szintjei és előnyei vannak egy tanácsadó bevonásának, és hogy milyen hozzáadott értékekkel tudja segíteni egy cég működését. De mi is történik pontosan egy-egy tanácsadás folyamán?

Jelen cikk a stratégiai tanácsadás első lépésére, a vízióalkotásra fókuszál.

Ez a tanácsadói módszer magas szinten kezel minden kérdést. Nem konkrét számokat igényel, hanem a célkijelölésről, az elképzelések fő irányáról szól. Azaz, ha van egy jó ötleted (egy technikai megoldásod, egy kielégítetlen igényekkel rendelkező piaci résed), akkor mi is az a pár mondattal körbeírható vízió, ami legjobban leírja a lényeget?

Fontos, hogy a vízió nem a jelenre, hanem a jövőre fókuszál, célokat jelöl ki, amelyekhez a későbbiekben meg kell találni az utat és azt is, hogy milyen módon jutunk el oda. Sétálva? Futva? Kerékpárral? Lovaskocsival? Repülő autóval?

A vízió és a stratégiaalkotás egyáltalán nem egyszerű feladat: meg kell határoznod, hogy

  • mit akarsz elérni,
  • van-e motivációd hozzá,
  • kiknek akarsz értéket teremteni,
  • milyen problémára szolgál gyógyírként az ötleted,
  • mivel teremted meg az említett értéket,
  • valamint, hogy ezekhez kapcsolódóan milyen üzleti céljaid vannak.

Természetesen ennél több kérdés is jól jöhet akkor, ha szeretnéd még aprólékosabbra festeni a már megálmodott képet, de kevesebb kérdéssel semmiképp se érd be!

A nehézség viszont pont a kérdések cizellálásából és azok megválaszolásából fakad.

question.jpg

Egy ismertebb példán keresztül szemléltetve nézzük, milyen logikai egységek, egyéb kérdések és válaszok lehetnek egy termék/szolgáltatás víziójának megalkotása során:

VÍZIÓ

  • Mit szeretnél elérni?
  • Hogyan írható körbe a legjobban, legrövidebben az ötleted? (Egy, maximum két mondat!)
  • Mi a motivációid ennek elérésére? (Ha több ember közös ötletéről van szó, akkor fontos, hogy a motivációk összeegyeztethetőek legyenek!)

PÉLDA

Minden pillanathoz a megfelelő zene szolgáltatása.

CÉLCSOPORT

  • Milyen piacra, és azon belül milyen piaci szegmensre célzol a termékeddel/szolgáltatásoddal?
  • Kik fognak fizetni ezért, és kik lesznek a felhasználók?

PÉLDA

  • Zeneimádók, akik szeretnének új dolgokat meghallgatni a lemezek megvásárlása és a számok egyesével történő letöltése nélkül.
  • Hirdetők, akik lokáció alapján, célzottan akarnak elérni embereket.

SZÜKSÉGLETEK

  • Milyen problémát old meg a vízióban meghatározott termék/szolgáltatás?
  • Milyen előnyöket nyújt?

PÉLDA

Megváltozott igény mint szükséglet:

  • fogyasztás/elérés – birtoklás helyett.
  • Hordozhatóság mobilra tervezve.
  • Segít megtalálni a megfelelő zenét, felfedezni az újdonságokat.
  • El nem kapcsolható hirdetések, amelyek akkor és olyan állapotban érik el a hallgatóságot, amikor azok képesek azokra figyelni.

TERMÉK/SZOLGÁLTATÁS

  • Milyen tulajdonságok jellemzik ezt a jövőbeni megoldást?
  • Mitől fog kitűnni a többi versenytárs közül?

PÉLDA

  • mobil + desktop app
  • szofisztikált háttéralgoritmus
  • disztruptív üzleti modell a zeneiparban
  • alkalmazkodik a megváltozott fogyasztói igényekhez

ÜZLETI CÉL

  • Mit akarsz elérni ennek a megvalósításával?
  • Milyen előnyökkel jár számodra?

PÉLDA

  • trendek megváltoztatása és aktív alakítása
  • platformmá válás
  • X db ingyenes felhasználó 3 éven belül (ez most még lehet zsigeri vágy, nem pedig megalapozott számításokra épülő adat – a későbbiekben majd úgyis validálni kell az elképzelést)
  • Y db előfizető 3 éven belül
  • Z db hirdető 3 éven belül
  • Zs Ft forgalom 3 éven belül

termekvizio_tabla.jpg

Vannak persze olyan esetek, amelyekben nem tűnik túl hasznosnak ez a fajta vízióalkotás, mivel meglehetősen magas stratégiai szintről beszélünk, amit kihívás konkrétan, egyértelműen értelmezni, gyakorlati alapokra lefordítani.

Esetleg érezheted időpocsékolásnak is ennek a véghezvitelét. De csak addig, amíg nem kerül elő egy olyan kérdés a tanácsadás, vagy épp a megvalósítás folyamán, amelynek megválaszolása nem lehetséges a vízió támpontjai nélkül. Ekkor szokott jönni a felismerés, hogy mégse olyan értelmetlen a koncepcióalkotás elején egy kis időt szánni erre is.

Amennyiben még mindig kérdéses, hogy van-e értelme ilyen szinten meghatározni és jól megragadni az üzleti elképzeléseket, álljon itt pár további érv, hogy miért is jó ezt végigjátszani:

  • Elkötelezettséget alakít ki a vízió kialakítói részéről.
  • Egyértelmű célt jelöl ki a „menjünk a vakvilágba, majd lesz valahogy” típusú hozzáállással szemben.
  • Mindenki ugyanarra gondol, amikor a „célt” emlegetik.
  • Segít annak felismerésében, hogy az egyes megvalósítási lépések támogatják-e a vízió elérését. Így könnyebben lehet dönteni arról, hogy szükséges-e az adott lépés, vagy sem.

A példát a Spotify szolgáltatta.

Szeretnél többet tudni?
További oldalak, cikkek, amik segíthetnek:

Legutóbbi bejegyzéseink

Az ideális SaaS modell kiválasztása

Az ideális SaaS modell kiválasztása

Valószínűleg senki számára nem ismeretlen, hogy korábban is létező, alapvetően egyszer (vagy épp főverziónként) megvásárolandó szoftveres megoldásokat helyeznek / helyeztek át SaaS alapokra. Ahogy az sem jelenthet újdonságot, hogy új szolgáltatásokat már kezdettől...

bővebben

0 hozzászólás

A bejegyzés szerzője

Petrezselyem Péter

Stratégiai üzleti tanácsadó