Oldal kiválasztása

Profitmaximalizálás vagy értékmaximalizálás

Szerző: | 2018. febr 21 | Stratégia

Sokan gondolják, hogy a kapitalizmus lényege a profit. Ezzel szemben én azt vallom: a kapitalizmus lényege a hozzáadott-érték – a profit csak a hozzáadott-érték ellenértéke. Ebből viszont következik néhány fontos dolog, amely alapvetően befolyásolja egy vállalkozás sikerességét.

A vállalkozások teljesítményét sokféle módon lehet mérni. Árbevétel, nyereség, cash-flow, EBITDA, EBIT, ügyfelek száma, ARPU, piaci pozíció, növekedési potenciál – hogy csak azokat soroljam, amik kapásból eszembe jutnak. Látható, hogy ezek között a nyereség (profit) csak egy, ráadásul nem is teljesen egzakt, hiszen mindig tisztázni kell, hogy gazdasági vagy számviteli nyereségről beszélünk, illetve azt is, hogy mi az, amit ebből osztalékként ki lehet venni.

dfrrrr.jpeg

Hagyományos megközelítésben a vállalatok célja a profit maximalizálása. Nagyon leegyszerűsítve a profit egyenlő bevételek mínusz költségek, amiből az elemi szabályok alapján az következne, hogy a profit úgy maximalizálható, ha a lehető legnagyobb bevételre törekszünk a lehető legkisebb költségek mellett. Egy vállalat – tágabb értelemben: bármely gazdálkodó szervezet – érettségét többek között az mutatja meg, hogy ezt a szabályt hogyan értelmezi.

Elkerülendő, hogy eltévedjünk a lehetséges értelmezések útvesztőjében, javasolnék egy nagyon egyszerű megközelítést. A vállalkozások döntő többsége abból él, hogy szolgáltatásokat és/vagy termékeket értékesít úgy, hogy ehhez másoktól vásárol szolgáltatásokat és/vagy termékeket, amiket valamilyen módon átalakít. Nyereség akkor keletkezik, ha az értékesített termékek és/vagy szolgáltatások által generált bevétel több, mint amennyibe a beszerzett termékek és/vagy szolgáltatások, illetve azok átalakítása összesen került. Ez a bizonyos átalakítás a vállalkozás hozzáadott értéke.

Egy gyártó hozzáadott értéke az, hogy képes alapanyagokból és alkatrészekből egy új terméket előállítani, rendelkezik az ehhez szükséges tudással, eszközökkel és erőforrásokkal, és azt is tudja, hogy a saját piacának milyen termékekre van szüksége.

Egy kereskedő hozzáadott értéke, hogy tudja, a vevőinek milyen termékekre van szüksége, ezeket képes beszerezni, raktározni, nagyobb egységekből kisebbekre osztani, a vevőnek kínálni, értékesíteni és ha kell, kiszállítani.

A szolgáltató hozzáadott értéke, hogy tudja, az ügyfeleinek milyen szolgáltatásokra van szüksége, és képes olyan szervezet és/vagy infrastruktúra fenntartására, üzemeltetésére, fejlesztésére, amely ezt a szolgáltatást az ügyfelek számára biztosítja.

Egy vállalkozás sikerének titka, hogy ezt a hozzáadott-értéket

  • legalább azon a szinten nyújtsa, ahogy a vevői igénylik
  • legalább egy picit magasabb szinten (másképp, értékesebben) nyújtsa, mint ahogy a konkurensei
  • és mindezt a lehető legnagyobb hatékonysággal tegye.

Az Apple sikeres, mert szebb telefonokat gyárt másoknál. Az Amazon sikeres, mert többféle dolgot, és/vagy olcsóbban, és/vagy gyorsabban árul másoknál. A Google sikeres, mert jobb, pontosabb információkkal szolgál másoknál (olyannyira, hogy már nem is nagyon vannak mások).

Persze nagyon leegyszerűsítve vázoltam fel a képet, de a célom az volt ezzel, hogy világosan megmutassam, a sikeres vállalatok nem a bevételek maximalizálásával és a költségek minimalizálásával lettek naggyá, hanem a hozzáadott-érték maximalizálásával.

A való világ ennél nyilván sokkal összetettebb és messze nem ilyen egyértelmű. Lehet nagyon sok pénzt keresni úgy, hogy közben az értékteremtés minimális, vagy nincs, sőt, károkozás van helyette. Mondjuk a brazil esőerdők kivágására szakosodott vállalatok óriási károk árán szerzik meg bevételeiket, de a pénzügyi spekulánsok által termelt értéket is bizonyára sokan vitatnák.

Egy valamiben azonban biztos vagyok: olyan vállalkozásokkal lehet jól együtt dolgozni, ahol a tulajdonos nem (csak) azt nézi, hogy a vállalkozása mennyi pénzt termel, hanem azt, hogy mennyi értéket.

Szeretnél többet tudni?
További oldalak, cikkek, amik segíthetnek:

Legutóbbi bejegyzéseink

Az ideális SaaS modell kiválasztása

Az ideális SaaS modell kiválasztása

Valószínűleg senki számára nem ismeretlen, hogy korábban is létező, alapvetően egyszer (vagy épp főverziónként) megvásárolandó szoftveres megoldásokat helyeznek / helyeztek át SaaS alapokra. Ahogy az sem jelenthet újdonságot, hogy új szolgáltatásokat már kezdettől...

bővebben

1 hozzászólás

  1. andermann.maria@gmail.com

    Tok jo hogy ilyen egyszeruen erthetoen megfogalmazta vki. Sok erteket hozzaado vallalkozast kivanok mindenkinek.😍