Oldal kiválasztása

Bejött az optimista forgatókönyv – Az e-kereskedelem 2017-es eredményeiről

Szerző: | 2018. júl 13 | E-kereskedelem

545 milliárd forint volt 2017-ben a hazai webshopok forgalma az eNET szokásos éves jelentése szerint. Ezzel az általunk készített előrejelzések közül az optimista forgatókönyv jött be, így 2020-ra elérhetjük az ezermilliárdos forgalmat. Illetve bizonyos szempontból már el is értük. Lássuk a részleteket!

Tavaly óriási meglepetést okozott az eNET 2016-os jelentése, mivel a 427 milliárdos forgalom 34%-os növekedést jelentett, amekkorára 2010 óta nem volt példa. A növekedés mértékének azért van nagy jelentősége, mert a tudatosabb e-kereskedők ehhez mérik, vagy netán tervezik a saját növekedésüket. Ha a piac képes 30% körül nőni, akkor egy valamirevaló webshopnak is legalább ennyit kellene.

Mivel az ügyfeleink részére készített üzleti tervek szempontjából nagyon fontosak a piaci előrejelzések, ezért mi egy folyamatosan frissített, több KPI-vel számoló részletes számítással modellezzük az e-kereskedelem forgalmát. 2017-re a pesszimista előrejelzésünk 481, a realista 493 és az optimista 557 milliárd forint volt. Az eNET által mért 545 milliárd forint tehát mindössze 2%-kal kevesebb az általunk készített optimista forgatókönyvhöz képest! Ha folytatódik ez a tendencia, akkor a 2020-as forgalom kis mértékben ezermilliárd fölé várható.

Ugyanakkor az eNET idei jelentésében már szerepelt egy közel ezermilliárdos szám: méréseik szerint ugyanis a hazai webshopok 545 milliárdos belföldi forgalmához még hozzá jön mintegy 400 milliárd forint, ami a hazai internetezők külföldi online vásárlásainak forgalma. Azaz egy magyar online vásárló az itthon elköltött tízezer forintja mellé további 7.339 Ft-ot költ el valamely külföldi e-kereskedőnél. Másképp fogalmazva: a magyar e-kereskedők teljes forgalmukat 73%-kal tudták volna növelni, ha a vevőiket mindennel, amit azok vásárolni szerettek volna, ki tudták volna szolgálni, a megfelelő áron és/vagy színvonalon. Ez így azért sokkoló!

A teljes forgalmat 4,9 millió online vásárló produkálta, ami azt jelenti, hogy a 18 év feletti internetező lakosság 88%-a vásárolt online legalább egyszer 2017-ben. Ez elég szép arány, de további jó hír, hogy 3,9 millióan nem csak egyszer vásárolnak egy évben: 7% hetente, 36% havonta és szintén 36% negyedévente rendel valamit. Az összes tranzakciószám több mint 40 millió, tehát minden egyes online vásárlóra több mint nyolc vásárlás jut évente. Jól látható, hogy a növekedést a vásárlószám, a tranzakciószám és az átlagos kosárérték növekedése együtt hajtja, de ezen belül az egy főre jutó vásárlások számában van a legnagyobb potenciál.

Évek óta ugyanazok a kategóriák vezetik az e-kereskedelmi toplistát (egyedül az ötödik helyen van változás, ahol a lakberendezés legyőzte a háztartási gépek kategóriáját):

  1. számítástechnika
  2. szórakoztató elektronika
  3. ruházat/sportruházat
  4. játék/ajándék
  5. lakberendezés

Ezek azok a területek, ahol a legnagyobb a verseny is, illetve az online kereskedelem aránya az offline-hoz képest hagyományosan magas, így aztán a további növekedés mértéke is korlátozott. Véleményünk szerint továbbra is az FMCG-ben rejlik a legnagyobb növekedési potenciál: bár a Tesco, majd a később induló Auchan valamennyire felpörgették a piacot, de az online vásárlás még mindig csak főleg a budapestieknek, illetve az agglomerációban és néhány frekventáltabb helyen élőknek érhető el.

Mit jelentenek az eNET kutatás adatai egy webshop számára? Ehhez adunk néhány egyszerű támpontot:

  • ha a 2017-es forgalmad 25-30%-kal volt jobb az előző évhez képest, akkor nagyjából a piaccal együtt növekedtél
  • ha a növekedésed főleg a vásárlási gyakoriságból adódott, akkor ugyancsak a piaci trendeknek megfelelő folyamatok láthatók nálad
  • ha kellően ambiciózus vagy, akkor erre az évre ismét legalább 25-30%-os növekedést terveztél
  • továbbra is az a legjobb stratégia, ha elsősorban a meglévő vevőid újabb és újabb vásárlásra buzdítására törekszel

A fenti pontok persze nagy általánosságban igazak csak. Ha szeretnél mélyebben belemenni a témába, olvasd el blogunkon az üzleti tervezéssel kapcsolatos bejegyzéseket.

Az eNET kutatásról további részleteket olvashatsz itt.

Szeretnél többet tudni?
További oldalak, cikkek, amik segíthetnek:

Legutóbbi bejegyzéseink

Az ideális SaaS modell kiválasztása

Az ideális SaaS modell kiválasztása

Valószínűleg senki számára nem ismeretlen, hogy korábban is létező, alapvetően egyszer (vagy épp főverziónként) megvásárolandó szoftveres megoldásokat helyeznek / helyeztek át SaaS alapokra. Ahogy az sem jelenthet újdonságot, hogy új szolgáltatásokat már kezdettől...

bővebben

0 hozzászólás