Olvasási idő: 4 perc

A digitalizáció jelentős változást hoz a céges stratégiák kialakításában és végrehajtásában. A McKinsey friss kutatása négy fő pontot emel ki, amit a legsikeresebb cégek alkalmaznak digitális működési modelljükben.

A digitális transzformáció potenciális hozadékai, mint a versenyelőny, a költségcsökkentés és/vagy árbevétel növelés, vagy akár az újkori fogyasztói igények kielégítése ma már több cég számára ismertek.  A tapasztalat az, hogy a digitális kori stratégia összerakása és végrehajtása – leginkább a szakértők hiánya miatt – egyelőre több kérdést, mint választ szül, így itthon a cégek kis hányada digitalizálódott még. Ami elgondolkodtató, hogy világszinten sem sokkal jobb a helyzet. Hiába a globális mértékű üzleti hatás, ami iparágakat forgat fel, (pl. tömegközlekedés – önvezető autók, kereskedelem – e-commerce, gyártás – 3D nyomtató stb.) vagy a radikálisan felgyorsult üzletszerzés, a tanácsadó cég globális felmérése alapján a cégek többsége még mindig egy helyben topog.

A kutatás számos céget megvizsgált és közülük kivonatolta azokat a tulajdonságokat, amik közösek a legjobb üzleti eredménnyel bíró cégekben. A legkiemelkedőbbek mind:

  • növelték agilitásukat (gyors alkalmazkodóképességüket) a napi üzleti gyakorlataikban, amivel elsőbbségi hatást és versenyelőnyt értek el,
  • kihasználták a digitális platformok erejét, hogy szélesebb ökoszisztémához is hozzáférjenek, és hogy új, digitális termékeket, üzleti modelleket fejlesszenek,
  • felvásárlásokat is végeztek a digitális kapacitás bővítés végett, ha így gyorsabban értek célba, de mindenek felett:
  • befektettek digitális tehetségekbe – jóval a versenytársak előtt.

 

Agilitás a stratégia létrehozásában, kivitelezésben és magában az alkalmazkodásban

A top cégeknek szinte kivétel nélkül van konkrét tervük, elkezdik annak végrehajtását (nem tologatják a prioritási listában), nem a tökéletességre törekednek, hanem menet közben, kvázi kapcsolódva alkalmazkodnak, cégen belül, akár a piachoz. Cél a használható végeredmény akár kisebb részletekben. Ezek a cégek gyakrabban és hatékonyabban nyúlnak a digitális stratégia eszközrendszeréhez mint mások. (példa)

A pénzbeli-; és humán tőke gyorsuló újraelosztása magával hozza a „fail fast” azaz a „hibázz hamar” elvét is, ami akár a lehetőségek, akár a hibás utak gyorsabb azonosítását jelenti, és akár konkrétan hibázás révén, hosszabb távon magasabb profitabilitáshoz, árbevétel növekedéshez vezet.

 

Befektetés digitális eszközökbe, – ökoszisztémába és működési modellbe

Egészen egyszerű dologra kell itt gondolni. Ezek a cégek a lehető legtöbb belső folyamatot automatizálják, ezáltal hatékonyabbá, gyorsabbá válnak (pl. papírmentes működés, weboldal stb.), e mellett új, személyre szabott digitális termékeket, megoldásokat is fejlesztenek. Ezeket a rendszereket használják pl. új partnerek, ügyfelek szerzésére is. Az internet által vezérelt, egymással kommunikáló digitális felületek; okos tárgyak és az ezek között folyamatosan áramló adatok rendszeréből áll össze az az ökoszisztéma, amivel a mai vásárló szervesen kapcsolódik, és el is várja, hogy segítse életét. Könnyen belátható, hogy a digitalizált vásárló megértése és megszólítása jóval egyszerűbb a szisztémát értő vállalkozók számára. A kutatás rávilágít arra is, hogy a kiemelten sikeres vállalkozások nagyobb arányban (nem feltétlen nagyobb abszolút értékben) invesztáltak új digitális megoldásokba és ezt jellemzően mindenki más előtt lépték meg.

Cégvásárlás, akvizíció

Stratégiai helyzetértékelés eredményezheti azt a megoldást, hogy érdemesebb megvásárolni, mint felépíteni egy digitális értéktöbbletet. Erről a témáról már korábban is írtunk, pl. olyan dilemmáról lehet szó, hogy egy hagyományosan offline vállalkozás saját maga építsen-e fel egy e-commerce üzletágat weboldallal, mobillal, csapattal stb-vel együtt, vagy megvásároljon egyet, esetleg részlegesen bevásárolja magát egy már felépült rendszerbe.)  A kimagasló eredménnyel bíró üzletek lemennek a dolgok mélyére és számukra a legoptimálisabb döntést hozzák, ahhoz rendelik az erőforrásaikat – és nem fordítva.

Digitális tehetségek felkutatása és megtartása

Egy jól menedzselt automatizációval egyszerűbb emberi munkavégzést válthatunk ki, a precizitással pedig hatékonyabb megoldást szállítunk.

Sokszor riogatnak egyes félig felkészült orgánumok, hogy „gépek elveszik az emberek munkáját”.  Azokét igen, akik beleragadnak rugalmatlan és korszerűtlen folyamatokba, és akik szerint a Föld lapos, hiszen ha előre néznek, síkban látszik.  

Valójában egyre nagyobb szükség lesz olyan munkaerőre, ami képes (ki)használni a digitális eszközöket és a segítségükkel értéktöbbletet létrehozni. Jelenleg a digitalizáció pörgése globálisan nagyobb erőforrás szükségletet igényel, mint ami rendelkezésre áll. A működésben kiváló cégek emberi erőforrás kapacitásainak egyre nagyobb részét dedikálják digitális feladatok megoldásához, a több lokációval bíró vállalkozások pedig gyakrabban mozgatják tehetségeiket, így biztosítva a gyorsabb tanulást és tudásmegosztást.

A határozott innováció konkrét gazdasági előnnyel jár a válaszolók szerint

Útravaló

A digitális világban a sikerhez a stratégia kialakítása csak az első lépés. A célok eléréséhez vezető út egy dinamikus, piaci- és belső változásokhoz gyorsan és rugalmasan alkalmazkodó modellben tud igazán érvényesülni.

A kivitelezés csak akkor működik, ha kéznél vannak a digitális eszközökhöz, változásokhoz alkalmazkodni képes szakemberek, és ha a folyamatot a vezetőség vezérli. A know-how megszerzése történhet belső kineveléssel, „készen is meg lehet vásárolni”, vagy akár be lehet vonni külső szakértőt is.

A nap végén az eredmény mérése és értékelése is új metrika mentén kell kikristályosodjon; a klasszikus KPI-k mint pl.: piaci részesedés már nem mutatják a valós értékképet. Piacvezető innovátorrá válás, produktivitás maximalizálás, ökoszisztémában kapcsolódó stratégiai együttműködések működtetése azok, amik ma meghatározzák egy üzlet fenntartható sikerét.

 

Eredeti cikk:

https://www.mckinsey.com/business-functions/digital-mckinsey/our-insights/a-winning-operating-model-for-digital-strategy

Megosztom: