Oldal kiválasztása

A bizalom konverziója

Szerző: | 2018. aug 27 | Stratégia

„Vajon mi alapján döntik el a vevők, hogy vásároljanak-e az oldaladon?”

Az alcím egy idei cikk címe és témája (eredeti cikk), mely azt járja körül egy kutatás segítségével, hogy a jelentős különbség az online és offline konverzió között a szükséges bizalom hiányában rejlik. Ami egy kockázatosabb döntési helyzetben, vagy kevesebb rendelkezésre álló információ mellett akár vásárláshoz vezetne, az a bizalom hiányában meghiúsul.

De ne szaladjunk ennyire előre! Az alapvető probléma (amiért a kutatás is készült), hogy ugyanazon termék online és offline konverziója eltér az offline javára. Sőt, az online konverzió esetén további jelentős különbségeket figyeltek meg a használt készülék típusa szerint.

Forrás: Statista: Conversion rate of online shoppers in the United States as of 1st quarter 2018, by device

Az asztali eszközök 3,78%-os konverziója majdnem háromszorosa a mobil eszközökének, de így is csak nagyjából egyötöde az offline konverziónak a cikk által felhasznált forrás szerint.

A kutatók feltételezése az, hogy, míg a fizikai vásárlási folyamat során a bizalmat személyesen (személyek között) átélt vásárlási élménnyel erősítheti meg a vásárló, addig az online térben csupán a digitális élmény marad. Így merült fel a kérdés: miként épül fel a bizalom az utóbbi esetén.

Első megközelítésként egy olyan kognitív modellt hoztak létre, ahol a tudatos cselekedetek az online térben reprezentálták a bizalmat. Bár a modell alapfeltevésével összhangban azok a weboldalak, ahol a struktúra átlátható volt, és meg lehetett bizonyosodni a vásárlás technológiai biztonságáról, valóban több tudatos döntést, vásárlást könyvelhettek el. De a kognitív modell nem tudta megmagyarázni azokat a tudatos cselekedeteket, amik egész biztosan figyelmen kívül hagyták a biztonságról szóló meggyőző információk rendelkezésre állását.

Ez utóbbi, kevésbé racionális döntési helyzetben segítették a választást a weboldal kevésbé fontosnak gondolt elemei, mint például a betűtípus vagy a színösszeállítás. A kutatókban ezért felmerült a kérdés, hogy megvalósulhat-e ilyenkor intuitív döntés, noha az jellemzően már egy bizalmi kapcsolaton belül fordul elő? Illetve előfordulhat-e, hogy egy online vásárló csekély kognitív erőfeszítést tesz arra, hogy eldöntse, megbízható-e a weboldal?

A fent tárgyalt racionális ismérvek mentén a kognitív erőfeszítést tevő vásárlók és az intuitív vásárlók látszólag ellentmondásos viselkedését a kutatók Steven Sloman elméletének figyelembevételével harmonizálták, miszerint párhuzamosan minden ember kétféle rendszer szerint dönthet:

  1. Tudatosan, keresve a:
    1. szimbólumokat
    2. szabályokat
    3. struktúrát
    4. logikai sémákat
  2. Asszociatívan:
    1. szerteágazóan gondolkodva
    2. becslést alkalmazva
    3. személyes tapasztalati tudásra hagyatkozva, szabályszerűség keresése helyett

Forrás: blog.oribi.io: Hőtérkép, a felhasználó, kattintásait, görgetését vagy szemmozgását rögzítve

A 245 alannyal rendelkező kutatás több csoportba osztotta a résztvevőket, akiknek könyvvásárlás volt a feladata. Egyes csoportoknak az érthető, minden információt tartalmazó oldalon, más csoportoknak pedig egy “lebutított” oldalon, ahol szükségszerű volt az intuíció. Két döntés elé állították a vásárlókat: 1., könyvvásárlás (anonim módon), 2., regisztráció a személyes adatokkal egy 20 dolláros kuponért. A két döntés közül a könyvvásárlást lehet alacsony kockázatú döntésnek tekinteni, míg a kupon megszerzése kockázatos, hiszen a személyes adataikat kellett megadni.

A kutatás eredményét a résztvevők döntéseinek indoklásával, és az eltérő vásárlási környezetek összehasonlításával kapták meg. Az alacsony kockázatú döntéshelyzetben inkább tudatosan választottak a résztvevők, míg a magas kockázatú helyzetben inkább intuitívan, ami épp az ellenkezője a logikusan elvárt eredménynek.

Bár egy ilyen kutatás édeskevés arra, hogy irányt mutasson a tökéletes webshop dizájnra, mégis könnyű belátni, hogy értelmetlen addig nagyobb marketing- és sales kiadásba bocsátkozni, amíg a weboldalunk konverziója piaci átlag alatti.

Hogy a tudatosan döntő vásárlókat kell-e kiszolgálni átlátható struktúrával és bizalmat keltő tartalmi elemekkel, vagy az intuitív vásárlók számára kell lenyűgöző dizájnelemekkel professzionális hatást kelteni az elsősorban a terméket vagy a szolgáltatást fogyasztók ismeretén alapszik. Azaz azt a kérdést kell feltenni, hogy

mekkora kockázatot jelent a vásárlás a mi vevőinknek.

A fenti kérdést megválaszolva, a digitális élmény tervezésénél a fókusz a bizalomkeltés lesz, mert tudatosan, vagy intuitív módon a vásárlási szándék meglétekor a bizalom az ami feltétlen szükséges ahhoz, hogy a látogatóból vásárló legyen.

Szeretnél többet tudni?
További oldalak, cikkek, amik segíthetnek:

Forrás: Harvard Business Review: Research: How Customers Decide Whether to Buy from Your Website – Derrick neufeld, Mahdi Roghanizad

Legutóbbi bejegyzéseink

Az ideális SaaS modell kiválasztása

Az ideális SaaS modell kiválasztása

Valószínűleg senki számára nem ismeretlen, hogy korábban is létező, alapvetően egyszer (vagy épp főverziónként) megvásárolandó szoftveres megoldásokat helyeznek / helyeztek át SaaS alapokra. Ahogy az sem jelenthet újdonságot, hogy új szolgáltatásokat már kezdettől...

bővebben

0 hozzászólás