Olvasási idő: 2 perc

A kereskedelem napjainkban folyamatosan kettéválik, de nem hagyományos és e-kereskedelemre, hanem céltudatos és élményvásárlásra – állapítja meg nemrégiben megjelent posztjában Tom Goodwin marketingguru.

Közhely, hogy a digitális fejlődés hatására komoly változáson megy keresztül a kiskereskedelem, de Tom Goodwin szerint nem úgy, ahogy mi azt általában elképzeljük. A szakember, aki tavaly a Linkedin Top Voices listájának élére került, The Future of Retail is Extreme című posztjában arról ír, hogy szerinte az internet hatására a kiskereskedelem fejlődésében két eltérő tendencia látható: az élménykeresés és az egyszerűség.

Goodwin az Amazon-t hozza példának, mondván: valószínű, hogy még soha senki nem ájult el az online felület szépségétől, miközben biztosak lehetünk benne, hogy minden egyes betűt, képet, linket tudatosan úgy helyeztek el, hogy a látogatót vásárlóvá konvertálja. Az Amazon-on vásárlás semmilyen élményt nem nyújt, mivel az oldal célja az, hogy gondolkodás nélkül, reflexszerűen vásároljunk rajta. Goodwin szerint ennek a törekvésnek a csúcsa az Amazon Dash Button, amely a rendelés leadását lényegében automatikus cselekvéssé változtatja.

Ezzel szemben van a vásárlásnak egy másik formája, amit általában shoppingolásnak hívunk és eddig jellemzően az offline kereskedelemben működött. Ez valójában egyfajta kikapcsolódás, és a közvélekedés szerint elsősorban a hölgyekre jellemző, bár szerintem aki látott már férfiembert autószalonban, tudja, hogy az élményvásárlás nemektől független.

Goodwin cikkének legfontosabb állítása, hogy a mai vásárlók már nem offline vs. online vásárlásban gondolkodnak – viszont  türelmetlenebbek, magas minőségű szolgáltatást várnak el és azt szeretnék, hogy a vásárlás vagy rendkívül gyors folyamat legyen, vagy hatalmas élményt nyújtson.

A szerző megjegyzi, hogy miközben az e-kereskedelem alaposan megváltoztatta a vásárlói szokásokat, az üzletek jelentős részének „eladási szokásai” alig változtak. Magyarországon talán mégjobban látszik, mennyire igaza van! Elég arra gondolni, hogy számos kereskedő csak azzal tudott reagálni az okostelefonok terjedésére, hogy megtiltotta vevőinek a használatukat.

Goodwin szerint azok a vállalkozók lesznek sikeresek, akik a gyors kiszolgálásra, vagy az élményekkel teli vásárlásra helyezik a hangsúlyt. A helyes irány minden kereskedőnél más, a megtalálásához pedig nagyon jól kell ismerni a piacunkat, a forgalmazott termékeket és a vevőink igényeit.

A cikk Tom Goodwin: The Future of Retail is Extreme című írása alapján íródott

Megosztom: