Változó vagy fix? – A szállítási díj dilemmája

Szerző: | 2017. máj 10 | Blog

Az e-kereskedelemmel kapcsolatos fogyasztói kutatások egyöntetűen rámutatnak: a vevők számára fontos döntési szempont, hogy egy webshopban mekkora szállítási díjat kell fizetni. De vajon melyik árazási módszer támogatja legjobban az e-kereskedőt üzleti céljai elérésében? Az alábbi posztban két, a B2C webshopokban leggyakrabban alkalmazott árazási stratégia előnyeit és hátrányait mutatjuk be röviden.

haji_baba_home_delivery.jpg

A két stratégia előnye és hátránya

1. Rögzített áras szállítási díj

Azaz kosárértéktől független, egységes árazás: bármennyiért vásárolsz, a szállítási díj (akár a szállítási módtól is függetlenül) ugyanannyi.

Pro
Egyszerű
, mind a kereskedő (modellezések, számítások), mind a vásárló (1 szállítási díj/1 szállítási mód) számára.

Kontra
Legnagyobb hátránya az, ami a másik árazási stratégia legnagyobb előnye: a rögzített áras változatnál nincs semmilyen kosárérték-növelő ösztönzés. Így kisebb lehet az átlagos kosárértéked, amivel nem csak direkt módon termelhetsz veszteséget (hiszen tudjuk: meg nem szerzett profit = veszteség), de akár azon versenytársaiddal szemben is hátrányba kerülhetsz, akik a másik, a következő pontban bemutatott szállítási díjstruktúrát használják.

2. Kosárérték-alapú, degresszív szállítási díj

Ahogy növekszik a kosárérték, úgy csökken – általában sávosan – a kiszállítás ellenértéke.

Pro
Nagyobb végösszegű vásárlásra ösztönöz, mivel az egyre kedvezőbb szállítási összeg motiválja a vevőt. Már bevált megoldás, amikor a fizetési folyamat során, egy, a kosárban lévő termékhez egy másik, hozzá valamilyen módon kapcsolódó árut ajánlasz fel. Úgy természetesen, hogy közben felhívod a vásárlód figyelmét arra, hogy több termék megrendelése esetén kevesebb pénzébe kerül annak házhozszállítása.

Kontra
Minden kedvezmény, amit ebből a díjból adsz, eszi a marzsodat, amely ha kicsi, lehet, hogy nem érdemes ezt a stratégiát követned, mert az esetleges pozitív hozadékai ellenére is rosszabbul jársz, mint a rögzített áras módszer esetében.

Továbbá ennek az árazási stratégiának a modellezése sem egyszerű, főként akkor, amikor kosárérték-növelő hatásának vizsgálata van soron.

Mindkét módszernél jellemző, bizonyos kosárértéken felül, a szállítási és fizetési módtól független, ingyenes szállítás.

Az imént említett kettőn kívül még sok egyéb árazási stratégia létezik, például kosárértéktől független ingyenes szállítás, súly- vagy térfogat-alapú szállítási díj. Üzleti modelltől és céloktól függ, hogy melyik módszer a legeredményesebb.

Melyiket válaszd?

Annak meghatározására, hogy melyik struktúra szolgálja legjobban üzleti céljaidat, csak egy biztos mód van: ki kell számolni!

csomagmatek.png

Vagyis ez nem teljesen igaz. Lehet a szállítási díjról is (mint sok minden másról) zsigerből dönteni, azonban ebben az esetben nem kellene meglepődnöd, ha nem a kívánt eredmény jön ki. Ellenben, ha különböző vásárlási forgatókönyveket lemodellezel (eltérő árrésű termékekkel, más-más kosárértékkel számolva), figyelembe véve a módszerek vásárlóra gyakorolt pszichológiai hatásait is, akkor sokkal valószínűbb, hogy az előnyösebb árazási stratégiát fogod választani.

Legutóbbi bejegyzéseink

Az ideális SaaS modell kiválasztása

Az ideális SaaS modell kiválasztása

Valószínűleg senki számára nem ismeretlen, hogy korábban is létező, alapvetően egyszer (vagy épp főverziónként) megvásárolandó szoftveres megoldásokat helyeznek / helyeztek át SaaS alapokra. Ahogy az sem jelenthet újdonságot, hogy új szolgáltatásokat már kezdettől...

bővebben

0 hozzászólás

Egy hozzászólás elküldése

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük