Kössük az ebet a karóhoz!
célok, eszközök és miért ragaszkodj hozzájuk

Szerző: | 2019. jan 17 | Stratégia

Többször írtunk már arról, hogy miért szükségesek egy vállalkozás életében célokat kitűzni, valamint, hogy azok elérését miképp lehet és kell nyomon követni.

Jelen iromány itt veszi fel a fonalat és fejti tovább, hogy miért is fontos ragaszkodni a kitűzött tervekhez.

Három példán keresztül haladunk végig egy átlagos megvalósítási folyamaton, amely az alábbi lépésekből áll össze:

  • cél,
  • megoldás,
  • eszközök,
  • sikertényezők,
  • buktatók.

Cél, hogy a blogbejegyzés végére érve tudatosabban tekinthess vállalkozásod céljaira és azok megvalósítására, ahogy azt az életed többi aspektusában már alapvetően is teszed.

A három példához tartozó célok az alábbiak:

CÉLOK

Aktív kapcsolattartás spanyol rokonokkal

Maraton lefutása

Piacvezető webshop pozíciójának megszerzése, bevétel duplázásával

Elméleti síkon azon lehetőségek száma, amelyekkel el lehet érni a kitűzött célokat, végtelen. Ezt azonban a könnyebbség kedvéért lecsökkentjük 2-2 lehetőségre, az alábbiak szerint:

MEGOLDÁSI LEHETŐSÉGEK
  • Középfokú nyelvvizsga megszerzése
  • Csatlakozás egy mexikói drogkartellhez, hogy testközelből tanulhass meg spanyolul
  • Közép-Afrikába látogatás, oroszlánok provokálása, hogy a futás ne legyen választás kérdése
  • Napi szintű futásgyakorlatok szabadban és edzőteremben
  • Versenytársak „eltüntetése”, a korábban kiépített mexikói kapcsolatok által
  • Üzleti tervezéssel, KPI-ra alapozva, pl. látogatásszám duplájára növelésével

(minden egyéb változatlansága mellett, ami természetesen, csak jelen példánkban értelmezhető)

Mindenki választhat, hogy a három célhoz melyik úton szeretne eljutni. Jelen bejegyzésben a kevésbé radikális lehetőségek mentén mentén gördítem tovább a logikát. Gondolatkísérletként azonban bárki lepörgetheti a többi út kínálta lehetőségeket.

Mihelyst meghatároztuk az elérési utat, ki tudjuk jelölni, hogy milyen folyamatokon kell végighaladnunk, ha el szeretnénk érni a kitűzött célokat. A három példa esetében az alábbi fő lépések különíthetőek el:

FOLYAMAT LÉPÉSEI
  • Felméred, hogy milyen szintű a jelenlegi nyelvtudásod (szavak, nyelvtan, beszédkészség, hallásértés, íráskészség, stb.).
  • Megnézed, hogy az általad kitűzött célhoz melyiken szintre kell eljutnod (nyelvvizsga követelmény).
  • Vizsgaidőpontot választasz magadnak.
  • Tervet állítasz össze arra vonatkozóan, hogy miképp értheted el a kitűzött célt.
  • Felosztod a rendelkezésre álló időt apróbb, jobban követhető egységekre, amelyekhez feladatokat rendelsz.
  • Felkészülés egyedül (offline, vagy online tananyagok segítségével), vagy nyelvtanár segítségével.
  • Nyelvvizsga letétele.
  • Felméred, hogy jelenleg mekkora távot tudsz egyhuzamban lefutni.
  • Kiválasztod, hogy melyik maratonfutó eseményen szeretnél részt venni.
  • Az eseményig fennmaradó időt egységekre bontod és meghatározod, hogy milyen időközönként, milyen fejlődési lépéseket kell elérned.
  • Felkészülsz a maratonra: egyedül, vagy edzővel.
  • Lefutod a maratont
  • Megállapítod, hogy jelenleg milyen KPI-k vezérlik a vállalatod marketingjének működését, valamint, hogy azok milyen értéket vesznek fel.
    • látogatások száma
    • látogatások megoszlása csatornák szerint
  • Meghatározod, hogy milyen változásokat kell elérned.
  • Tervet készítesz arra, hogy ezt miképp teheted meg.
  • Meghatározod az időtávot, amely alatt el akarsz jutni a kívánt állapotba.
  • Eldöntöd, hogy a marketing javulást belső, vagy külső erőforrás segítségével szeretnéd elérni (saját marketinges / ügynökség).
  • Szerződést kötsz az előző döntésed alapján.
  • Végrehajtod a terveket és eléred a célodat: piacvezető leszel.

Mind a három esetben azt fogod választani, amelyik legjobban megfelel az elvárásaidnak.

Ahogy a legtöbb döntés esetén, itt is több tényező van hatással a döntésedre. Ilyenek lehetnek:

  • személyes preferencia,
  • korábbi tapasztalatok,
  • pénz,
  • idő.

Mihelyst azonban mindezt sikerrel elvégzed, már tényleg csupán a sikert kell „várni”.

Annak érdekében, hogy tudjuk, mik segíthetik a folyamatot, valamint mik akadályozhatják meg azok teljesülését, érdemes ezeket is listába szedni.

SIKERTÉNYEZŐK
  • Folytonosság
  • Tervhez ragaszkodás
  • Megvalósítás egységessége
  • Folytonosság
  • Tervhez ragaszkodás
  • Megvalósítás egységessége
  • Folytonosság
  • Tervhez ragaszkodás
  • Megvalósítás egységessége

Nem hiba az, amit a fenti táblázat tartalmaz:

Bármilyen cél elérését tűzzük is ki, mindegyiknél az a lehető legfontosabb, hogy tudjunk ragaszkodni hozzá és rendszeresen, aktívan tegyünk is érte.

Bár ezek így még homályos utalásoknak tűnhetnek, az akadályozó tényezők sorra vételét követően ígérem, tisztulni fog a kép.

Miért nem teljesülnek célkitűzéseink?

Röviden: hiába van meg a szükséges tudás, bármennyire is egyértelmű és jól kidolgozott egy-egy terv, képesek vagyunk eltérni attól, csak azért, mert időközben különböző tényezők elviszik a figyelmünket.

Az utolsó táblázatban nézzünk pár klasszikus példát arra, hogy mik is lehetnek ezek a „fókuszvesztő” tényezők:

TÉNYEZŐK, AMELYEK ELVIHETIK A FÓKUSZT
  • Tanárok, vagy tanulmányi források váltogatása, a kezdeti kisebb, vagy kevesebb siker miatt
  • Rendszertelen időközönkénti tanulás
  • Kevésbé tetsző részek átugrása
  • Egyes elemek (pl.: nyelvtan) kihagyása
  • Rendszertelen edzések: heti 0 / 1 / 2 / 3 / 4
  • Ugrándozó távok: a tervtől eltérően, 1-42km között, attól függően milyen „kedved” van
  • Edzésforma változtatása: úszás, súlyzós edzés, teniszezés
  • Időszakos marketing
  • Kizárólag időszakos marketing költések
  • Folyamatos beszállító váltogatás
  • Marketing csatornák „próbálgatása”: nem jön azonnal az eredmény, ezért abbahagyod a használatát
  • Reaktív és nem proaktív megvalósítás (pl. kapsz egy jó ajánlatot egy tv-s reklámspotra, amit elfogadsz, holott a terveidben ez a csatorna nem támogatja a kitűzött célodat)

Az első két példánál egyértelmű mindenki számára, hogy a fenti hibák elkövetése miért van negatív hatással a célok elérésére. A vállalati példánál azonban kevésbé tűnik mindez evidensnek. Újra és újra képesek vagyunk belefutni és (sajnos) ezek szerint cselekedni. Holott a színtiszta logika pont az ellenkezőjét diktálja. Ezért is fontos, hogy ne csak fejben legyen meg az, hogy a kitűzött célhoz milyen úton és milyen tényezők mentén juthatunk el. Mindezt formalizálni kell: le kell írni. Így bármikor ha elbizonytalanodunk visszanézhetjük a terveinket és gyorsan tudunk dönteni arról, hogy az épp meghozandó döntés támogatja-e a kezdeti célokat. Amennyiben nem, úgy egyértelműen el kell vetni a kezdeményezést és újra fókuszba kell állítani az eredetieket.

(Természetesen egy óriási, piaci szintű változásra való reagálás nem sorolható ebbe a kategóriába)

Röviden tehát be kell tartani a magunknak írt „szabályokat”. Csak így, az eb karóhoz kötésével lehet valós eredményeket elérni, amelyek hosszútávon is fenntarthatóak.

 

Szeretnél többet tudni? További oldalak, cikkek, amik segíthetnek:

Legutóbbi bejegyzéseink

Az ideális SaaS modell kiválasztása

Az ideális SaaS modell kiválasztása

Valószínűleg senki számára nem ismeretlen, hogy korábban is létező, alapvetően egyszer (vagy épp főverziónként) megvásárolandó szoftveres megoldásokat helyeznek / helyeztek át SaaS alapokra. Ahogy az sem jelenthet újdonságot, hogy új szolgáltatásokat már kezdettől...

bővebben
Ember tervez, és Isten is tervez

Ember tervez, és Isten is tervez

2022. utolsó napján valami miatt eszembe jutott, mit is csináltam hat évvel korábban, 2016. december 31-án, közvetlenül éjfél előtt. Utólag talán perverz dolognak tűnik, ugyanis nem ittam, nem pezsgőztem és nem is virslit faltam, hanem - a Számlázz.hu-ba regisztrált...

bővebben

0 hozzászólás

Egy hozzászólás elküldése

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

A bejegyzés szerzője

Petrezselyem Péter

Stratégiai üzleti tanácsadó