Olvasási idő: 4 perc

Többször írtunk már arról, hogy miért szükségesek egy vállalkozás életében célokat kitűzni, valamint, hogy azok elérését miképp lehet és kell nyomon követni.

Jelen iromány itt veszi fel a fonalat és fejti tovább, hogy miért is fontos ragaszkodni a kitűzött tervekhez.

Három példán keresztül haladunk végig egy átlagos megvalósítási folyamaton, amely az alábbi lépésekből áll össze:

  • cél,
  • megoldás,
  • eszközök,
  • sikertényezők,
  • buktatók.

Cél, hogy a blogbejegyzés végére érve tudatosabban tekinthess vállalkozásod céljaira és azok megvalósítására, ahogy azt az életed többi aspektusában már alapvetően is teszed.

A három példához tartozó célok az alábbiak:

CÉLOK

Aktív kapcsolattartás spanyol rokonokkal

Maraton lefutása

Piacvezető webshop pozíciójának megszerzése, bevétel duplázásával

Elméleti síkon azon lehetőségek száma, amelyekkel el lehet érni a kitűzött célokat, végtelen. Ezt azonban a könnyebbség kedvéért lecsökkentjük 2-2 lehetőségre, az alábbiak szerint:

MEGOLDÁSI LEHETŐSÉGEK
  • Középfokú nyelvvizsga megszerzése
  • Csatlakozás egy mexikói drogkartellhez, hogy testközelből tanulhass meg spanyolul
  • Közép-Afrikába látogatás, oroszlánok provokálása, hogy a futás ne legyen választás kérdése
  • Napi szintű futásgyakorlatok szabadban és edzőteremben
  • Versenytársak „eltüntetése”, a korábban kiépített mexikói kapcsolatok által
  • Üzleti tervezéssel, KPI-ra alapozva, pl. látogatásszám duplájára növelésével

(minden egyéb változatlansága mellett, ami természetesen, csak jelen példánkban értelmezhető)

Mindenki választhat, hogy a három célhoz melyik úton szeretne eljutni. Jelen bejegyzésben a kevésbé radikális lehetőségek mentén mentén gördítem tovább a logikát. Gondolatkísérletként azonban bárki lepörgetheti a többi út kínálta lehetőségeket.

Mihelyst meghatároztuk az elérési utat, ki tudjuk jelölni, hogy milyen folyamatokon kell végighaladnunk, ha el szeretnénk érni a kitűzött célokat. A három példa esetében az alábbi fő lépések különíthetőek el:

FOLYAMAT LÉPÉSEI
  • Felméred, hogy milyen szintű a jelenlegi nyelvtudásod (szavak, nyelvtan, beszédkészség, hallásértés, íráskészség, stb.).
  • Megnézed, hogy az általad kitűzött célhoz melyiken szintre kell eljutnod (nyelvvizsga követelmény).
  • Vizsgaidőpontot választasz magadnak.
  • Tervet állítasz össze arra vonatkozóan, hogy miképp értheted el a kitűzött célt.
  • Felosztod a rendelkezésre álló időt apróbb, jobban követhető egységekre, amelyekhez feladatokat rendelsz.
  • Felkészülés egyedül (offline, vagy online tananyagok segítségével), vagy nyelvtanár segítségével.
  • Nyelvvizsga letétele.
  • Felméred, hogy jelenleg mekkora távot tudsz egyhuzamban lefutni.
  • Kiválasztod, hogy melyik maratonfutó eseményen szeretnél részt venni.
  • Az eseményig fennmaradó időt egységekre bontod és meghatározod, hogy milyen időközönként, milyen fejlődési lépéseket kell elérned.
  • Felkészülsz a maratonra: egyedül, vagy edzővel.
  • Lefutod a maratont
  • Megállapítod, hogy jelenleg milyen KPI-k vezérlik a vállalatod marketingjének működését, valamint, hogy azok milyen értéket vesznek fel.
    • látogatások száma
    • látogatások megoszlása csatornák szerint
  • Meghatározod, hogy milyen változásokat kell elérned.
  • Tervet készítesz arra, hogy ezt miképp teheted meg.
  • Meghatározod az időtávot, amely alatt el akarsz jutni a kívánt állapotba.
  • Eldöntöd, hogy a marketing javulást belső, vagy külső erőforrás segítségével szeretnéd elérni (saját marketinges / ügynökség).
  • Szerződést kötsz az előző döntésed alapján.
  • Végrehajtod a terveket és eléred a célodat: piacvezető leszel.

Mind a három esetben azt fogod választani, amelyik legjobban megfelel az elvárásaidnak.

Ahogy a legtöbb döntés esetén, itt is több tényező van hatással a döntésedre. Ilyenek lehetnek:

  • személyes preferencia,
  • korábbi tapasztalatok,
  • pénz,
  • idő.

Mihelyst azonban mindezt sikerrel elvégzed, már tényleg csupán a sikert kell “várni”.

Annak érdekében, hogy tudjuk, mik segíthetik a folyamatot, valamint mik akadályozhatják meg azok teljesülését, érdemes ezeket is listába szedni.

SIKERTÉNYEZŐK
  • Folytonosság
  • Tervhez ragaszkodás
  • Megvalósítás egységessége
  • Folytonosság
  • Tervhez ragaszkodás
  • Megvalósítás egységessége
  • Folytonosság
  • Tervhez ragaszkodás
  • Megvalósítás egységessége

Nem hiba az, amit a fenti táblázat tartalmaz:

Bármilyen cél elérését tűzzük is ki, mindegyiknél az a lehető legfontosabb, hogy tudjunk ragaszkodni hozzá és rendszeresen, aktívan tegyünk is érte.

Bár ezek így még homályos utalásoknak tűnhetnek, az akadályozó tényezők sorra vételét követően ígérem, tisztulni fog a kép.

Miért nem teljesülnek célkitűzéseink?

Röviden: hiába van meg a szükséges tudás, bármennyire is egyértelmű és jól kidolgozott egy-egy terv, képesek vagyunk eltérni attól, csak azért, mert időközben különböző tényezők elviszik a figyelmünket.

Az utolsó táblázatban nézzünk pár klasszikus példát arra, hogy mik is lehetnek ezek a “fókuszvesztő” tényezők:

TÉNYEZŐK, AMELYEK ELVIHETIK A FÓKUSZT
  • Tanárok, vagy tanulmányi források váltogatása, a kezdeti kisebb, vagy kevesebb siker miatt
  • Rendszertelen időközönkénti tanulás
  • Kevésbé tetsző részek átugrása
  • Egyes elemek (pl.: nyelvtan) kihagyása
  • Rendszertelen edzések: heti 0 / 1 / 2 / 3 / 4
  • Ugrándozó távok: a tervtől eltérően, 1-42km között, attól függően milyen „kedved” van
  • Edzésforma változtatása: úszás, súlyzós edzés, teniszezés
  • Időszakos marketing
  • Kizárólag időszakos marketing költések
  • Folyamatos beszállító váltogatás
  • Marketing csatornák „próbálgatása”: nem jön azonnal az eredmény, ezért abbahagyod a használatát
  • Reaktív és nem proaktív megvalósítás (pl. kapsz egy jó ajánlatot egy tv-s reklámspotra, amit elfogadsz, holott a terveidben ez a csatorna nem támogatja a kitűzött célodat)

Az első két példánál egyértelmű mindenki számára, hogy a fenti hibák elkövetése miért van negatív hatással a célok elérésére. A vállalati példánál azonban kevésbé tűnik mindez evidensnek. Újra és újra képesek vagyunk belefutni és (sajnos) ezek szerint cselekedni. Holott a színtiszta logika pont az ellenkezőjét diktálja. Ezért is fontos, hogy ne csak fejben legyen meg az, hogy a kitűzött célhoz milyen úton és milyen tényezők mentén juthatunk el. Mindezt formalizálni kell: le kell írni. Így bármikor ha elbizonytalanodunk visszanézhetjük a terveinket és gyorsan tudunk dönteni arról, hogy az épp meghozandó döntés támogatja-e a kezdeti célokat. Amennyiben nem, úgy egyértelműen el kell vetni a kezdeményezést és újra fókuszba kell állítani az eredetieket.

(Természetesen egy óriási, piaci szintű változásra való reagálás nem sorolható ebbe a kategóriába)

Röviden tehát be kell tartani a magunknak írt „szabályokat”. Csak így, az eb karóhoz kötésével lehet valós eredményeket elérni, amelyek hosszútávon is fenntarthatóak.

 

Szeretnél többet tudni? További oldalak, cikkek, amik segíthetnek:

Megosztom: