Többször írtunk már arról, hogy miért szükségesek egy vállalkozás életében célokat kitűzni, valamint, hogy azok elérését miképp lehet és kell nyomon követni.
Jelen iromány itt veszi fel a fonalat és fejti tovább, hogy miért is fontos ragaszkodni a kitűzött tervekhez.
Három példán keresztül haladunk végig egy átlagos megvalósítási folyamaton, amely az alábbi lépésekből áll össze:
- cél,
- megoldás,
- eszközök,
- sikertényezők,
- buktatók.
Cél, hogy a blogbejegyzés végére érve tudatosabban tekinthess vállalkozásod céljaira és azok megvalósítására, ahogy azt az életed többi aspektusában már alapvetően is teszed.
A három példához tartozó célok az alábbiak:
CÉLOK | ||
Aktív kapcsolattartás spanyol rokonokkal | Maraton lefutása | Piacvezető webshop pozíciójának megszerzése, bevétel duplázásával |
Elméleti síkon azon lehetőségek száma, amelyekkel el lehet érni a kitűzött célokat, végtelen. Ezt azonban a könnyebbség kedvéért lecsökkentjük 2-2 lehetőségre, az alábbiak szerint:
MEGOLDÁSI LEHETŐSÉGEK | ||
|
|
(minden egyéb változatlansága mellett, ami természetesen, csak jelen példánkban értelmezhető) |
Mindenki választhat, hogy a három célhoz melyik úton szeretne eljutni. Jelen bejegyzésben a kevésbé radikális lehetőségek mentén mentén gördítem tovább a logikát. Gondolatkísérletként azonban bárki lepörgetheti a többi út kínálta lehetőségeket.
Mihelyst meghatároztuk az elérési utat, ki tudjuk jelölni, hogy milyen folyamatokon kell végighaladnunk, ha el szeretnénk érni a kitűzött célokat. A három példa esetében az alábbi fő lépések különíthetőek el:
FOLYAMAT LÉPÉSEI | ||
|
|
|
Mind a három esetben azt fogod választani, amelyik legjobban megfelel az elvárásaidnak.
Ahogy a legtöbb döntés esetén, itt is több tényező van hatással a döntésedre. Ilyenek lehetnek:
- személyes preferencia,
- korábbi tapasztalatok,
- pénz,
- idő.
Mihelyst azonban mindezt sikerrel elvégzed, már tényleg csupán a sikert kell „várni”.
Annak érdekében, hogy tudjuk, mik segíthetik a folyamatot, valamint mik akadályozhatják meg azok teljesülését, érdemes ezeket is listába szedni.
SIKERTÉNYEZŐK | ||
|
|
|
Nem hiba az, amit a fenti táblázat tartalmaz:
Bármilyen cél elérését tűzzük is ki, mindegyiknél az a lehető legfontosabb, hogy tudjunk ragaszkodni hozzá és rendszeresen, aktívan tegyünk is érte.
Bár ezek így még homályos utalásoknak tűnhetnek, az akadályozó tényezők sorra vételét követően ígérem, tisztulni fog a kép.
Miért nem teljesülnek célkitűzéseink?
Röviden: hiába van meg a szükséges tudás, bármennyire is egyértelmű és jól kidolgozott egy-egy terv, képesek vagyunk eltérni attól, csak azért, mert időközben különböző tényezők elviszik a figyelmünket.
Az utolsó táblázatban nézzünk pár klasszikus példát arra, hogy mik is lehetnek ezek a „fókuszvesztő” tényezők:
TÉNYEZŐK, AMELYEK ELVIHETIK A FÓKUSZT | ||
|
|
|
Az első két példánál egyértelmű mindenki számára, hogy a fenti hibák elkövetése miért van negatív hatással a célok elérésére. A vállalati példánál azonban kevésbé tűnik mindez evidensnek. Újra és újra képesek vagyunk belefutni és (sajnos) ezek szerint cselekedni. Holott a színtiszta logika pont az ellenkezőjét diktálja. Ezért is fontos, hogy ne csak fejben legyen meg az, hogy a kitűzött célhoz milyen úton és milyen tényezők mentén juthatunk el. Mindezt formalizálni kell: le kell írni. Így bármikor ha elbizonytalanodunk visszanézhetjük a terveinket és gyorsan tudunk dönteni arról, hogy az épp meghozandó döntés támogatja-e a kezdeti célokat. Amennyiben nem, úgy egyértelműen el kell vetni a kezdeményezést és újra fókuszba kell állítani az eredetieket.
(Természetesen egy óriási, piaci szintű változásra való reagálás nem sorolható ebbe a kategóriába)
Röviden tehát be kell tartani a magunknak írt „szabályokat”. Csak így, az eb karóhoz kötésével lehet valós eredményeket elérni, amelyek hosszútávon is fenntarthatóak.
Szeretnél többet tudni? További oldalak, cikkek, amik segíthetnek:
- checklist, amely segít eldönteni, üzleti tervezéssel lehetne-e többet kihozni a vállalkozásodból
- esettanulmány, ami megmutatja, másnak már sikerült
- ha nincs kedved tovább olvasgatni, viszont rögtön felvennéd velünk a kapcsolatot
- most nem érsz rá, de követnél minket a Facebook-on
0 hozzászólás