Oldal kiválasztása

„A növekedés bonyolultságot szül, és a bonyolultság a növekedés csendes gyilkosa.”

Szerző: | 2017. okt 10 | Stratégia

Avagy „Growth creates complexity, and complexity is the silent killer of growth”. Ezt hívhatjuk növekedési paradoxonnak is.

fm-wheel-v01.gif

Valószínűleg vannak olyanok Olvasóink között, akik már hallották az előbbi idézetet és ismerik a könyvet, amelyből származik: The founder’s mentality: How to Overcome the Predictable Crises of Growth. A könyv mindkét szerzője, Chris Zook és James Allen, a Bain & Company partnerei és számos bestseller szerzői.

Olvasása erősen ajánlott!

2016 júniusában jelent meg egy írásuk a Harvard Business Review oldalán, amelynek címe: The 3 things that keep companies growing, és a már említett könyv néhány fő mondanivalóját foglalja össze. Hogy mik ezek és, hogy egybevágnak-e a mi, magyar piacon szerzett tapasztalatainkkal: erről szól mai írásunk.

A cikk címe és első mondata is a növekedési paradoxon, ami egész egyszerűen – és első hangzásra talán kissé abszurdan – azt állítja, hogy a növekedés a növekedés egyik fő gátja. Ez a látszólagos ellentmondás magyarázatot ad arra, hogy az utóbbi egy évtized során miért csupán 9-ből 1 vállalat volt képes a minimálist meghaladó profitabilitási szintet huzamosabb ideig tartani. Választ ad arra is, hogy a megkérdezett vezetők 85%-a miért különböző belső tényezőket, hiányosságokat okol az elvárt alatti teljesítményért – szemben a legtöbbször nem befolyásolható külső tényezőkkel.

Mit gondolunk erről mi?

  • Az, hogy a növekedés a későbbi növekedés gátjává válhat, piactól függetlenül – így nálunk is -, igaz. Nap mint nap látjuk magyar vállalkozásoknál, hogy a sokszor hirtelen jött növekedés hogyan teszi egyre bonyolultabbá a mindennapi ügyvitelt, és kaotikussá a cég belső ökoszisztémáját. Ez előbb-utóbb gátolja a további növekedést, több okból is: elviszi a fókuszt, gyengíti a vállalat innovációs-képességét, növeli a különböző (szükséges) változásokhoz, változtatásokhoz szükséges időt (tehát a cég reakcióidejét).
  • Ami a 9-ből 1-es arányt illeti: nálunk valószínűleg ennél rosszabb a helyzet. A vállalkozások jelentős hányada sohasem lesz profitábilis. Azok, amelyeknek mégis sikerül ez a “bravúr”, jellemzően nem képesek huzamosabb ideig tartani a nyereségesség szintjét – ennek rengeteg oka lehet, amiből egy például a stratégia, a vízió általános hiánya.
  • Az elvárt alatti teljesítmény is jellemzően – piactól függetlenül – belső tényezőkre vezethető vissza. Azt figyeltük meg azonban, hogy ezt sok magyar vállalkozó, vállalatvezető nehezen látja be (vagy nem akarja belátni). Sokan külső tényezőkben keresik a sikertelenség okát. (Könnyebb azt mondani, hogy általunk nem befolyásolható dolgok miatt nem megy a cégnek, mint belátni, hogy valamit rosszul csinálunk. A felelősségvállalás olykor igen nehéz és fájdalmas dolog.)
    Sokszor hallottuk már a növekedésben megtorpant vállalkozások vezetőitől, hogy egyszerűen nincs több a piacban. Egyébként ilyenkor merül fel sokakban a külföldi piacok felé fordulás lehetősége.
    A tapasztalatunk azt mutatja, hogy ez rendszerint nem igaz. Még a sokak által lekicsinylett magyar piac is elég nagy a legtöbb vállalkozásnak a hosszútávú növekedéshez, feltéve, hogy a szükséges belső feltételek adottak.

Mi a közös pont a sikeres vállalatokban?

A szerzők kutatásának eredménye azt mutatja, hogy a sikeres vállalatok – bármennyire is különböznek egymástól bizonyos dolgokban – azonos viselkedésmintákkal és motiváló jellemzőkkel bírnak. Ezek a jellemzők rendszerint egy ambíciózus vezetőre vezethetők vissza, méghozzá többnyire arra, aki alapvetően sikeressé tette a céget (tehát az alapítóra).

Ezek a sikeres vállalatok

  • amellett, hogy megtartották az őket eredetileg sikerre vivő jellemvonásokat, jellemzően magukat innovátoroknak, lázadóknak tartják, akik sokszor egész iparágakat akarnak felforgatni és megváltoztatni;
  • világos küldetéssel és átlagon felüli fókusszal bírnak. A küldetés (a vízió) a vállalaton belül mindenki számára világos. Ennek nem elhanyagolható eredménye, hogy az alkalmazottak érzelmileg jobban kötődnek ezekhez a cégekhez (vagyis inkább a cégek víziójához és értékeihez), hiszen sokkal könnyebb elköteleződni valami olyan iránt, amit tisztán látunk és megértünk. Ez az érzelmi kötődés magasabb szintű személyes felelősségvállaláshoz vezet, ami növeli az egyének – és így a vállalat – teljesítményét;
  • ki nem állhatják a bonyolultságot, a bürokráciát és bármit, ami a kitűzött stratégia végrehajtását gátolja vagy csak megnehezíti;
  • megszállottan szeretik az üzletüket és azokat az alkalmazottakat, akik közvetlen kapcsolatban állnak az ügyfeleikkel.

Mindezek a jellemzők alkotják azt a kedélyállapotot (elmeállapotot), amit a szerzők “alapítói mentalitás”-nak (founder’s mentality) neveznek.

Megjegyzem, stratégiai tanácsadóként olyan vállalatokkal tudunk a leghatékonyabban együtt dolgozni, ahol megvan az alapítói mentalitás.

Nem elhanyagolható tény, hogy az alapítói mentalitás megléte kimutathatóan pénzügyileg is kifizetődő. A szerzők ugyanis szoros kapcsolatot fedeztek fel az alapítói mentalitás megléte és a profitabilitás között.

Néhány példa

Az eddigi információkat figyelembe véve lássunk néhány, mindenki által ismert céget (és vezetőt), amelyeknél a siker egyik kulcsa az alapítói mentalitás cég-szintű megléte:

  • Apple – Steve Jobs
  • Microsoft – Bill Gates
  • Tesla – Elon Musk
  • Amazon – Jeff Bezos
  • Facebook – Mark Zuckerberg

Az Apple-nek és a Microsoft-nak már más vezetői vannak, affelől azonban nincs kétség, hogy Steve Jobs és Bill Gates vitte sikerre a két céget.

Ők öten a maguk nemében mind páratlan vizionáriusok és egyértelműen azok a személyek, akik a saját alapítói mentalitásukat sikeresen “beleépítették” a saját vállalatukba.

Apple, Microsoft: Merre tartanak?

1111.JPG

Szenteljünk néhány mondatot az Apple-nek és a Microsoft-nak, a két vállalatnak, amelyeket már nem az eredeti vizionárius alapítók vezetnek:

  • Az Apple-nél a jelenlegi CEO, Tim Cook, aki korábban COO-ként vett részt a vállalat működtetésében még a Steve Jobs-éra alatt. Sokan gondolják úgy, hogy Steve Jobs-szal együtt az innováció is meghalt az Apple-nél. Valamint, hogy a cég korábbi “magasabb rendű” értékeit felváltották a pusztán anyagi érdekek.
  • A Microsoft-nál Bill Gates folyamatos háttérbe vonulásával egyidejűleg jutott egyre nagyobb hatalomhoz Steve Ballmer, aki – bár igen látványos előadásokat produkált – nem egy Gates-hez hasonló vizionárius, stratéga, sokak szerint inkább egy operációban nagyon erős személy.

Az Apple eladásai és a piaci részesedése a közelmúltban – majd egy évtizednyi erőteljes növekedés után – csökkenni kezdett. A Microsoft az utóbbi egy-két évtizedben sorra lemaradt a “következő nagy dobás”-ról.

Nyilván nem 1-2 tényező vezetett egyik vállalatnál sem a jelenlegi – még korántsem kétségbeejtő – helyzethez. Azonban a “founder’s mentality” logikája alapján a korábbi ikonikus, vizionárius vezetők hiánya egyértelműen egy meghatározó tényezője a korábbiakhoz képest kevésbé innovatív és “lázadó” működésnek: úgy tűnik, hogy a két cég bizonyos szinten elvesztette az alapítói mentalitását mind vezetői, mind alkalmazotti szinten.

Sok cég járt már és jár hasonló cipőben. Hányszor hallottunk korábban sikeres cégekről, amelyeket eladtak, az alapító-vezetők helyét átvette valaki más, ami után nem sokkal a vállalatok hanyatlásnak indultak. Sokszor előfordul ez, amikor a vizionárius, aki a stratégiai szemléletet beviszi a cégbe, egyszer csak eltűnik. Kicsit olyan ez, mint ha az embert megfosztanák a szívétől.

Konklúzió

Arra bátorítunk minden cégvezetőt, hogy olvassák el a könyvet, amennyiben még nem tették. És tegyenek meg mindent annak érdekében, hogy a saját alapítói mentalitásukat minél inkább átültessék a cégükbe. Ez is – csak úgy mint a stratégiai tervezés – nem csak nagyvállalati szinten, hanem például mikrovállalkozások esetében is fontos, és a siker egyik nem elhanyagolható tényezője.

Legutóbbi bejegyzéseink

Az ideális SaaS modell kiválasztása

Az ideális SaaS modell kiválasztása

Valószínűleg senki számára nem ismeretlen, hogy korábban is létező, alapvetően egyszer (vagy épp főverziónként) megvásárolandó szoftveres megoldásokat helyeznek / helyeztek át SaaS alapokra. Ahogy az sem jelenthet újdonságot, hogy új szolgáltatásokat már kezdettől...

bővebben

0 hozzászólás