Oldal kiválasztása

NÖVEKEDNI AKAROK

A magyar e-kiskereskedelem forgalmának jelentős részét megközelítőleg 10 szereplő adja. Ezek éves szinten sok milliárdos árbevételt generáló vállalkozások.

Ebbe a körbe bekerülni egyelőre lehet, hogy túl ambíciózus cél. A dinamikus növekedés viszont bárki számára megvalósítható.

Az e-kiskereskedelem Magyarországon továbbra is évi 20% feletti ütemben nő. Olvass tovább, ha érdekel, hogyan tudsz ebből az “egyre növekvő tortából egyre nagyobb szeletet kivágni”!

A legtöbb e-kereskedő megmarad kicsinek. Más szavakkal sosem nő egy bizonyos szint fölé az árbevétele és/vagy piaci részesedése. Annak ellenére, hogy a legtöbb esetben lenne kiút a “kicsiségből”.

De mégis miért rekednek meg a legtöbben egy szinten, miért nem találják meg azt a számukra ideális, kivezető utat? Erre nincs univerzális válasz. Különböző cégek esetében a megoldások között vannak átfedések, de sosem teljesen ugyanaz a válasz. Egy adott cég kiútjának megtalálásához, alapos vizsgálat és egyedi tervezés szükséges.

Néhány tipikus hiányosság, amelyek a kicsinek maradás alapvetői okai:

Dedikáltság hiánya
    • Sokan gondolják hogy az e-kereskedelmet – köszönhetően sajátosságainak – lehet sikeresen másodállásban is csinálni. Erre kevés pozitív példa van és azokban az esetekben is csak egy bizonyos szintig működik. A közhiedelemmel ellentétben – a sikeres e-kereskedelem teljes, dedikált embert kíván. Nem működik a A “megcsinálom a webáruházat, elindítom a hirdetéseket és hátradőlve élvezem a bevételt” már-már utópisztikus gondolat.

Termék és/vagy piaci ismeret hiánya
    • Elterjedt szemlélet, hogy a sikerhez elegendő a megfelelő piaci potenciál megléte. Azaz elég találni egy kiszolgálatlan réspiacot, amit meg lehet célozni releváns termékekkel. Ez néha működik, azonban általában nem ilyen egyszerű a helyzet. A sikeres e-kereskedők gyakori közös vonása a mély piac -és termékismeret. Tehát nagyon jól – és a versenytársaiknál jobban – tudják azt, hogy mit és kinek értékesítenek. Mélyen ismerik a termékeiket, azok előnyeit, valamint hogy a célközönség mire vágyik pontosan. Ez az egyik elengedhetetlen alapja egyébként a sikeres digitális marketingnek is. Erre épül a pénz-termék-tudás “üzleti siker szentháromság” koncepció is.

Forráshiány
    • Az e-kereskedelemben a siker a dinamikus növekedésre épül, amihez pedig elengedthetetlen a megfelelő anyagi források megléte. Ez különösen igaz olyan érett iparágak esetében, ahol sok kicsi és néhány nagy szereplő lelhető fel. A szükséges források megléte azonban még egy aránylag szűz piac esetében sem garancia a sikerre. Visszautalva a  “pénz-termék-tudás” hármasra: legalább két kulcstényezőnek adottnak kell lennie ahhoz, hogy sikert lehessen elérni: csak a pénz önmagában nem elégséges. Amennyiben a termék és a tudás adott és csak a forrás hiányzik, általában van rá megoldás: befektető keresése. Napjainkban befektetőből pedig nincs hiány, inkább befektetésre alkalmas cégből van kevés. A befektető olyan cégbe fektet szívesen, aminek van egy világos víziója és piacilag megalapozott üzleti céljai. A megoldás tehát a cég alkalmassá tétele a befektetésre, aminek alapja egy jó üzleti terv, ami a tényleges működést képezi le.

Tervezettség hiánya
    • Valójában ez – a tervezettség hiánya – az, ami általában a kicsiket leginkább meggátolja abban, hogy megtalálják a kivezető utat. Egy jó terv nélkül nincs mihez viszonyítani a cég teljesítményét. Ha nincs mihez mérni a teljesítményt, nem látni azt, hogy miben teljesít alul a cég: mi az, ami igazán meggátolja a növekedésben. A tervzettségbe beletartozik a tervek megléte, az adatvezérelt működés, a valóság visszamérése a tervek tekintetében, valamint a szükség esetén történő korrekciók.

Az előzőekben részletezett hiányosságok a leggyakoribb tényezők, a lista azonban itt nem ér véget.  Bármilyen hiányosságról is van szó, a megoldás keresésekor a probléma mélysége ugyanolyan fontos, mint a probléma megléte. Ezért sincs univerzális válasz: egy adott cég hiányosságainak minél mélyebb vizsgálatakor egyre egyedibbé válnak azok.

Logikusan következik a kérdés: Ha nincsenek univerzális kérdések és azokra adott válaszok, akkor mi a megoldás? Itt jön a képbe a hiányosságok feltárásának és kezelésének módszertana. Ez az, amivel mi foglalkozunk és digitális üzleti stratégiai tervezésnek hívjuk.

Mit tartalmaz a sikerhez vezető digitális üzleti stratégia?

Egy jó digitális üzleti stratégia tartalmaz minden olyan elemet, amelyek szükségesek a tervezett, proaktív működéshez. Az alábbi kérdésekre ad választ:

  • Mik az üzleti céljaid? Mit vársz az online működéstől? (árbevétel, profit, piaci részesedés stb.)

  • Mi pontosan az a termék/szolgáltatás csomag, amit online értékesítesz?

  • Kik számára érdekesek ezek a termékek/szolgáltatások – miből áll a vállalkozásod célcsoportja?

  • Hol éred el a potenciális célcsoportod tagjait? Milyen digitális csatornákon (pl. Google, Social stb.) keresztül és milyen mennyiségben?

  • Mennyibe kerül az, hogy elérd őket, mekkora marketing büdzsével kell számolnod?

  • Milyen üzleti modell kínálja a legnagyobb potenciált?

  • Milyen áron tudod értékesíteni a termékeidet/szolgáltatásaidat? Hogyan érdemes áraznod, milyen csomagokat érdemes létrehoznod?

  • Hogyan veszed rá a marketinggel elért embereket/vállalkozásokat, hogy tőled vásároljanak (és ne mástól)?

  • Milyen csapat képes végrehajtani mindezt – milyen kompetenciákkal rendelkező emberekre van szükséged a sikeres működéshez?

  • Milyen egyéb (marketingen túli) költségekkel kell számolnod?

  • Mennyire lehet eredményes a működés? elérhető árbevétel, piaci részesedés, EBITDA stb.

A tanácsadói munka során az előbbi kérdésekre keressük a válaszokat Veled közösen, miközben a cég jövőbeni működését matematikai alapokra fektetjük le. A digitális üzleti stratégián túl – ami egyértelmű válaszokat ad ezekre a kérdésekre – elkészítjük a digitális üzleti tervet is, ami számokkal írja le a cég tervezett működését. 

 

Miért érdemes külső szakértőre bízni a digitális üzleti stratégia elkészítését?
  • Mert kívülről látják a céget és a piacot. Nem korlátozza őket a gondolkodásban az, hogy benne vannak a cégben. A tervezés során így elsődlegesen a piaci potenciálból indulnak ki és nem az eddigi működésből. Ez szinte minden esetben ambiciózusabb, de elérhető üzleti célok kitűzéséhez és tervek létrehozásához vezet.

  • Mert ez a szakmánk. Nekünk azzal telnek a mindennapjaink, hogy cégek digitális működését elemezzük és tervezzük. Ennek köszönhetően jól ismerjük az online működés receptjét. Tudjuk azt, hogy milyen konverziós ráta reális, hogy megközelítőleg mennyiért lehet “megszerezni” egy vásárlót. Tehát jól meg tudjuk becsülni azoknak az vezérlőelemeknek az értékét, amelyekre az üzleti terv épül és meg tudjuk azt mondani, hogy ezeket a KPI-ket hogyan lehet elérni.

  • Mert már sokszor csináltunk ilyet. Ügyfeleink egy részével akkor kerültünk kapcsolatba, amikor kicsik voltak és nem tudták hogyan tudnának elkezdeni növekedni. Az ilyen esetekben a közös munka fókusza a dinamikus növekedéshez vezető út megtalálása és megtervezése. Az így elkészült üzleti stratégia alapján ezek a cégek dinamikusan növekedni kezdtek és a terveknek köszönhető proaktív működés következtében kevesebb hibás üzleti döntést hoztak.

  • Mert hatékonyak vagyunk. A hatékonyságunknak fő alappillére a tervezési módszertanunk. Tudjuk, hogy mely kérdésekre kell megtalálni a válaszokat és ezt hatékonyan tesszük. Amikor együtt dolgozunk, többször találkozunk (workshopolunk), amikor konkrét kérdéseket teszünk fel. Minden közös feladatnak, kérdésnek célja van, hiszen hozzájárulnak a sikerre vezető digitális üzleti stratégia elkészítéséhez.